Příběh společnosti Royal Enfield

1891

V listopadu 1891 kupují podnikatelé Bob Walker Smith a Albert Eadie společnost George Townsend & Co. z Hunt Endu v Redditchi. Townsend's je uznávaný výrobce jehel s téměř padesátiletou tradicí, který nedávno začal vyrábět jízdní kola.

1893

Dvojice získává zakázku na dodávku přesných dílů pro Královskou továrnu na ruční palné zbraně v Enfieldu v hrabství Middlesex. Na oslavu této prestižní zakázky přejmenují svůj podnik na Enfield Manufacturing Company Ltd. a své první jízdní kolo navržené Bobem Walkerem Smithem nazvou Enfield. V následujícím roce jsou jejich jízdní kola přejmenována na Royal Enfields a je zavedena ochranná známka "Made Like A Gun".

1898

Bob Walker Smith navrhuje první motorové vozidlo společnosti. Je známé jako čtyřkolka, je postaveno na dvou robustních cyklistických rámech a používá vlastní motor De Dion o výkonu 1,5 koně. Společnost dokončuje svůj obchodní název jako The Enfield Cycle Co. Ltd., který bude používat následujících 70 let.

1900

Společnost Royal Enfield se zapojuje do motoristického sportu, když se jedna z jejích čtyřkolek účastní prvního závodu 1000 Mile Trial. Závod, který vede po náročné trase z Londýna do Edinburghu a zpět, má za cíl přesvědčit britskou veřejnost o životaschopnosti motorové dopravy.

1901

Je vyroben první motocykl Royal Enfield. Navrhli jej Bob Walker Smith a Francouz Jules Gobiet a byl představen na Stanley Cycle Show v Londýně. Motor o výkonu 1,5 koně je umístěn před hlavou řízení a zadní kolo je poháněno dlouhým řemenem ze surové kůže.

1909

Na Stanley Cycle Show je představen první V-twin značky Royal Enfield s motorem Motosacoche o objemu 297 cm3 švýcarské výroby. V následujícím roce dosahuje model mnoha úspěchů v soutěžích, mimo jiné v závodě John O' Groats to Lands End Trial.

1914

První dvoutaktní motocykl společnosti Royal Enfield se začíná vyrábět naplno. V době, kdy se Velká Británie zapojuje do první světové války, dostává přednost výroba největšího motocyklu společnosti, V-twin o objemu 770 cc a výkonu 6 k. Během konfliktu dodává společnost motocykly britské, belgické, francouzské, americké a ruské armádě.

1924

Výsledkem neustálého vývoje je řada 8 modelů, včetně uvedení sportovního modelu 351, prvního čtyřtaktního motocyklu Royal Enfield s objemem 350 ccm a rozvodem OHV s nožním řazením. Na trh byl uveden také jedinečný dvoutaktní stupňovitý model "Ladies Model" o objemu 225 ccm.

1925

V továrně Redditch o rozloze 18 akrů vypukne rozsáhlý požár. S plameny, které hrozí zachvátit celou továrnu, bojuje vlastní hasičský sbor.

1928

Royal Enfield nahrazuje zastaralé ploché nádrže sedlovými nádržemi. Je také jedním z prvních výrobců, kteří změnili systém přední vidlice z konstrukce Druid na vidlici s centrálním odpružením.

1930

Desetiletí začíná rozmanitou nabídkou jedenácti modelů, od dvoutaktního modelu A o objemu 225 cc až po V-twin model K o objemu 976 cc. Vyrábějí se také nové stroje s bočním a horním umístěním ventilů o objemu 350 a 500 cc s mazáním se suchou vanou.

1932

Vzniká legendární motocykl "Bullet". Poprvé je vystaven v listopadu 1932 na motocyklové výstavě Olympia v Londýně. Vyrábějí se tři verze: 250, 350 a 500 cc, všechny se skloněnými motory "sloper", dvouportovými hlavami válců, nožním řazením a písty s vysokou kompresí.

1933

Zemřel Bob Walker Smith, zakládající partner a spoluředitel společnosti. Jeho syn, major Frank Smith, který byl řadu let spolu se svým otcem generálním ředitelem, přebírá plnou kontrolu nad společností The Enfield Cycle Company.

1933

Přelomový model Z "Cycar" se začíná prodávat. Tento dvoutaktní motocykl o objemu 148 cc je určen pro dojíždějící a je vybaven plně uzavřeným motorem a chrániči nohou, které chrání jezdce před nejhoršími přírodními živly.

1936

S vydáním modelu JF se model Bullet o objemu 500 cc radikálně změnil. Má vzpřímený motor se čtyřventilovou hlavou válců. Na zvláštní objednávku je k dispozici sportovní verze s bronzovou hlavou válců.

1939-1945

Společnost Royal Enfield vyrábí velké množství vojenských motocyklů, jízdních kol, generátorů a za druhé světové války i protiletadlových kanónů. Nejikoničtějším modelem je motocykl "Airborne" o objemu 125 cc, známý jako Flying Flea. Tyto dvoutaktní motocykly o objemu 126 cc lze naložit do speciálně vyrobených padákových kolébek a vysadit s výsadkáři za nepřátelskou linií.

1948

Poválečný prototyp motocyklu Bullet o objemu 350 cc s radikálním zadním odpružením s kyvným ramenem tlumeným olejem se předvádí v únorovém závodě Colmore Cup Trial v roce 1948. Dva motocykly Bullet tvoří součást vítězného britského týmu v Internacional Six Days Trials (ISDT), která se konala v roce 1948 v Itálii. Oba jejich jezdci získávají zlaté medaile.

1949

Ve Velké Británii jsou na trh uvedeny nové modely Bullet a 500 Twin o objemu 350 cc. Oba motocykly mají stejný rám, odpružení kyvným ramenem, teleskopickou přední vidlici a převodovku. K. R. Sundaram Iyer zakládá společnost Madras Motors, která do Indie dováží britské motocykly, včetně Royal Enfield.

1952

Hvězdný jezdec značky Royal Enfield Johnny Brittain vyhrává prestižní skotský závod Six Days Trial na motocyklu HNP 331 Bullet o objemu 350 cc.

1952

Společnost Madras Motors dostává od indické armády objednávku na 500 motocyklů Bullet o objemu 350 cc. Motocykly jsou z Redditche dodány počátkem roku 1953 a jsou velmi úspěšné, protože jsou odolné a snadno se udržují.

1955

Redditchská společnost se spojuje s indickou společností Madras Motors a vytváří společnost "Enfield India". Zahájení prací na výstavbě speciální továrny v Tiruvottiyuru nedaleko Madrásu.

1956

Otevření továrny v Tiruvottiyuru a zahájení licenční výroby Bulletů. Zpočátku jsou tyto stroje dodávány z Anglie ve formě stavebnice a následně sestavovány v továrně v Madrásu. Do konce roku je vyrobeno celkem 163 kusů Enfield India Bullets.

1957

Johnny Brittain podruhé vyhrává Scottish Six Days Trial na Bulletu a zároveň se dostává do čela britského šampionátu v trialu. V Británii je uveden na trh model Crusader o objemu 250 cc. Motocykl s výkonem 13 k je vybaven motorem sdruženým s převodovkou a elektrickým alternátorem s cívkovým zapalováním.

1964

Ikonický café racer motocykl Continental GT se setkává s velkým ohlasem, když tým novinářů s ním dojede z John O' Groats do Lands Endu za méně než 24 hodin, včetně 8 kol na okruhu Silverstone. GT má závodní benzinovou nádrž ze skleněných vláken, připínací řídítka, zadní stupačky, závodní sedadlo s hrbem, otáčkoměr a zvednuté koncovky výfuku.

1967

Na začátku roku zůstávají ve výrobě pouze dva modely - Continental GT o objemu 250 cc a Interceptor o objemu 736 cc - závod Royal Enfield v Redditchi je uzavřen a areál prodán developerům. Výroba modelu Interceptor pokračuje v podzemním závodě společnosti Enfield v Upper Westwoodu nedaleko Bradfordu nad Avonou až do jeho uzavření v červnu 1970.

1977

Společnost Enfield India začíná vyvážet model Bullet o objemu 350 cc do Velké Británie a Evropy. Prodej rychle roste, protože si motocykl získává příznivce mezi milovníky klasických motocyklů.

1989

Na trh je uveden nový model Bullet o objemu 500 cc a výkonu 24 koní. Motocykl je určen především pro exportní trhy, kde je k dispozici ve výbavách Classic, Deluxe a Superstar.

1993

Společnost Enfield India vyrábí první a jediný sériově vyráběný motocykl s dieselovým motorem na světě. Je známý jako Enfield Diesel a využívá vysoce úspornou pohonnou jednotku o objemu 325 cc instalovanou do standardního rámu Bullet.

1994

Výrobce užitkových vozidel a traktorů, společnost The Eicher Group, kupuje společnost Enfield India Limited. Společnost Eicher má v Indii kořeny sahající až do roku 1948. Přejmenovává společnost na Royal Enfield Motors Limited.

1997

Čtyřicet motocyklů Royal Enfield stoupá na Khardung La, nejvyšší motorizovaný průsmyk na světě, a vytváří tak precedens pro epické jízdy nejobtížnějším terénem na světě a předlohu pro každoroční jízdu Himalayan Odyssey.

1999

S využitím konstrukčních schopností rakouské společnosti AVL začíná v novém závodě Royal Enfield poblíž Džajpuru v Rádžasthánu výroba přepracovaného celohliníkového motoru Bullet o objemu 350 cc s chudým spalováním, známého jako A350.

2001

The Daredevils, motocyklový exhibiční tým indického armádního sboru Signals v Džabalpuru, tvoří lidskou pyramidu 201 mužů na deseti strojích Bullet o objemu 350 cc. Ujedou vzdálenost více než 200 metrů, aby vytvořili nový světový rekord.

2002

Na trh je uveden stylový cruiser Thunderbird. Je vybaven první pětistupňovou převodovkou použitou u modelu Royal Enfield od 60. let. Více než 1000 motocyklů Royal Enfield všech věkových kategorií se sjíždí do Redditch na akci Royal Enfield Owner's Club "Redditch Revisited".

2004

Do prodeje se dostává Electra X, exportní model Bullet s 500 cc verzí celohliníkového motoru s chudým spalováním. V průzkumu TNS Autocar je "Bullet Machismo" v retrostylu vyhodnocen jako "cruiser č. 1".

2005

Společnost Royal Enfield slaví v Indii 50. výročí svého založení vydáním pamětních modelů Thunderbird a Bullet Electra a stolní knihy "The Legend Rides On".

2008

Thunderbird Twinspark se v Indii uvádí na trh s novým motorem Unit Construction Engine (UCE). Společnost Royal Enfield začíná vyvážet na evropské trhy model Classic, první indický motocykl s motorem EFI o objemu 500 cc splňující normu Euro III.

2009

V Indii je uveden na trh motor UCE o objemu 500 cc. Verze Classic v retro stylu si okamžitě získává kultovní status a její prodeje rychle rostou.

2011

Jezdci na motocyklech Royal Enfield z celého světa jsou vyzýváni, aby se projeli v rámci první akce "One Ride". Stává se z ní každoroční vyjížďka, která se koná vždy první neděli v dubnu, Společnost získává 50 akrů pozemků v Oragadamu pro svůj nový závod. Továrna poprvé organizuje výlet přes nepálské hranice v rámci akce "Tour of Nepal".

2012

Společnost Royal Enfield uvádí na trh svůj první dálniční cruiser, celočerný Thunderbird 500. Práce na nové továrně v Oragadamu čile pokračují, zatímco továrna v Tiruvottiyuru stanovuje nový výrobní rekord a dosahuje 113 000 prodaných motocyklů.

2012

Zahájení výroby ve městě Oragadam ve státě Tamilnádu. Tato nejmodernější továrna, jejíž součástí je robotické lakovací zařízení, bude jádrem budoucích globálních ambicí společnosti Royal Enfield.

2013

Čtyřicet osm let po vývoji svého prvního sériového café raceru představuje společnost Royal Enfield zcela nový Continental GT. Tento nový café racer s kolébkovým rámem navrženým společností Harris Performance a motorem UCE o objemu 535 cc se stává výchozím bodem pro četné zakázkové stavby.

2014

Společnost Royal Enfield představuje nový maloobchodní zážitek v Indii otevřením prvního exkluzivního obchodu svého druhu na Khan Marketu v Novém Dillí.

2015

Společnost získává renomovanou britskou firmu Harris Performance, která se zabývá konstrukcí a výrobou motocyklů, a rozšiřuje tak své možnosti v oblasti konstrukce a designu výrobků.

2015

Založení společnosti Royal Enfield North America. Se sídlem v Milwaukee ve Wisconsinu je to první dceřiná společnost s přímou distribucí mimo Indii.

2016

Společnost Royal Enfield představuje svůj první dobrodružný motocykl Himalayan. Se zcela novým motorem SOHC o objemu 411 cc a odpružením s dlouhým zdvyhem je navržen tak, aby poskytl dobrodružným jezdcům ten správný nástroj pro všechny cesty i necesty.

2017

Ve zkušebním polygonu Bruntingthorpe poblíž Leicesteru ve Velké Británii je otevřeno nové technologické centrum společnosti Royal Enfield. Tým více než 100 inženýrů, konstruktérů a testerů začíná pracovat na výzkumu, vývoji a dlouhodobé produktové strategii.

2017

Zahájení výroby ve třetím závodě společnosti. Tento prvotřídní výrobní závod se nachází ve Vallam Vadagal nedaleko Chennai a je určen pro výrobu strojů Royal Enfield 350 cc.

2017

Na motocyklovém veletrhu EICMA v italském Miláně a na veletrhu Rider Mania v indickém Goa byly představeny nové modely Royal Enfield Interceptor a Continental GT o objemu 650 cc. Společnost otevírá svou první kavárnu nazvanou Royal Enfield Garage Café ve městě Baga ve státě Goa.

2018

V Imperial War Museum v Duxfordu ve Velké Británii je představen model Royal Enfield Classic 500 Pegasus, který je poctou modelu Royal Enfield Flying Flea z druhé světové války. Na celém světě je limitováno pouhých 1000 individuálně číslovaných motocyklů, přičemž příděl 250 strojů pro indický trh se prodá za méně než 3 minuty.

2018

Cayla Riva, 18-letá závodnice z Kalifornie, stanovuje během Týdne rychlosti na Bonneville Salts Flats nový pozemní rychlostní rekord 252.75 km/h. Její motocykl, dvouválec Continental GT 650, je speciálně připraven pro Bonneville s vyladěným motorem S&S Cycle a rámem Harris Performance.

2018

Koncept KX Concept V-twin o objemu 838 cc, jehož design vychází z V-twinů KX o objemu 1140 cc z konce 30. let minulého století, demonstruje schopnosti konstrukčního týmu britského technologického centra. Díky nosníkové vidlici s integrovaným světlometem a jednostranné softtailové zadní části je při představení na veletrhu EICMA hvězdou výstavy.

2019

Tým jedenácti jezdců indické armády a Royal Enfield zdolává 5 540 metrů vysoký průsmyk Karakoram v Himálajích navzdory zrádnému sněhu, ledu a teplotám pod -30°. Je to poprvé, co byl průsmyk zdolán na motocyklu. Model Bullet Trials Works Replica 500 byl uveden na trh jako pocta vítězným trialovým motocyklům Johnnyho Brittaina z 50. let.

2019

Interceptor 650 získává prestižní ocenění Indian Motocykl roku. Je také vyhlášen motocyklem roku v rámci Times Auto Awards, motocyklem roku podle Autocaru a motocyklem roku Bike India. V Thajsku je vyhlášen nejlepším moderním klasickým motocyklem střední třídy a ve Velké Británii nejlepším retro motocyklem roku podle časopisu MCN.

2020

Výroba motoru UCE o objemu 500 cc končí. Jeho labutí písní je limitovaná edice Classic 500 Tribute Black. V Buenos Aires v Argentině vzniká nová montážní linka Royal Enfield CKD. Slavnostního otevření se účastní argentinský prezident Alberto Fernández.

2020

Spuštění jedinečné iniciativy personalizace motocyklů Make-It-Yours (MIY). Zákazníci si mohou svůj motocykl nakonfigurovat při rezervaci v aplikaci Royal Enfield, na webových stránkách nebo v prodejně. V Indii je s velkým ohlasem uveden na trh model Meteor 350 cruiser. Má zcela nový podvozek a motor a je vybaven novým navigačním zařízením Royal Enfield Tripper turn-by-turn.

2020

Royal Enfield slaví 120 let čistého motocyklového sportu.

Previous
Previous

Naše návštěva Royal Enfield v Indii